האם יש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה?

הרבה נהגים רוצים להצטרף למהפכה החשמלית, אבל הם חוששים שיש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה מסוכנת. במאמר הזה תמצא את כל המידע שיראה לך שאמנם יש קרינה, אבל היא ממש לא מסוכנת לבריאות
תוכן עניינים

לתיאום התקנה:

מהפכת התחבורה החשמלית נמצאת בשיאה, והמון בעלי רכבים עוברים לרכבים חשמליים בזכות כל היתרונות שלהם. יחד עם זאת, יש עדיין הרבה חשש מפני הטכנולוגיה הזאת, ולא מעט בעלי רכבים חוששים שיש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה שעלולה לסכן אותם או את יקיריהם.

במאמר הזה ניכנס לעומק השאלה הזאת, נביא מחקרים ונתונים שונים, על מנת שתהיה לך תשובה ברורה לשאלה החשובה הזאת.

בשורה התחתונה, אף אחד לא רוצה לסכן את עצמו או את האנשים שהוא אוהב, על ידי חשיפה יתרה לקרינה כזו או אחרת.

האם יש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה?

התשובה לשאלה הזאת, האם יש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה, קצת יותר מורכבת מכן או לא. האמת היא, שלעמדות האלה יש קרינה – ממש כמו כל מכשיר חשמלי אחר – אך הקרינה הזאת אינה מסוכנת.

הקרינה שנפלטת מעמדות טעינה לרכב חשמלי נקראת קרינה בלתי מייננת. מדובר בקרינה אלקטרומגנטית, שאינה מייננת את האטומים שהיא עוברת דרכם, ולכן היא נחשבת לפחות מסוכנת מקרינה מייננת.

הקרינה שנפלטת מעמדות טעינה לרכבים חשמליים נחשבת לקרינה בתחום התדרים הנמוכים מאוד, שאינה מעמידה בסיכון את האנשים שסביבה, בהתחשב בשימוש שגרתי.

תוצאות מחקרים שבדקו קרינה מעמדות טעינה

מחקר שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קרקוב בפולין, ופורסם בתחילת שנת 2022, מצא כי רמות הקרינה הנפלטות מעמדות טעינה הן נמוכות יחסית.

על פי ממצאי המחקר, עמדות טעינה יוצרות שדה מגנטי סטטי ברמה של 0.10 mT כאשר נמצאים בתוך הרכב. מחוץ לרכב, נמדדה רמה גבוהה יותר, של 0.2 mT, במרחקים של 2 סנטימטרים מהמטען, מכבל הטעינה וכו'.

רמת ה-ELF (Extremely low frequency) לא חצתה את רף ה-20 µT (מיקרו טסלה) במרחק של 10 סנטימטרים מעמדת הטעינה ומכבל הטעינה, גם כאשר מדובר בטעינה מהירה של 300A.

אגב, מחקרים שונים מדברים על כך שחשיפה לקרינת ELF עלולה לגרום לסיכון רק כאשר היא מגיעה לרף של 40 µT בחשיפה ממושכת. מכאן יוצא שחשיפה לרמות הקרינה שנפלטות מעמדות טעינה אינן מסוכנות, בייחוד כאשר אנחנו לא צמודים למטען בכל שעות היממה, אלא רק זמן קצר בעת הטעינה ובעת סיום הטעינה.

על פי הנחיות ארגון הבריאות העולמי, יש סף חשיפה של 1,000 מיליגאוס קרינת ELF מרשת החשמל, ובארץ (כמו גם במדינות רבות אחרות) ההנחיה עומדת על חשיפה של 4 מיליגאוס ביממה של צריכת חשמל משמעותית.

ערכי ההמרה בין הנתונים האלה הם 1 מיקרו טסלה=10 מיליגאוס. מכאן יוצא שהקרינה מעמדות טעינה לרכבים חשמליים עלולה להיות מסוכנת רק אם תהיו באופן קבוע במרחק של פחות מ-10 סנטימטר מהעמדה או מהכבל שלה בזמן שיש רכב חשמלי בטעינה.

סיכום

התשובה לשאלה האם יש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה היא ברורה: כן. יש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה שנפלטת בזמן השימוש בה.

יחד עם זאת, השאלה שכל אחד צריך לשאול את עצמו היא אחרת. השאלה הרלוונטית יותר היא האם יש לעמדת טעינה לרכב חשמלי קרינה שעלולה לסכן אותי או את המשפחה שלי? התשובה לשאלה הזאת היא לא.

הקרינה שנפלטת מעמדות הטעינה אינה מסוכנת, בעיקר בהתחשב בעובדה שאנחנו לא נמצאים כל היום צמוד לעמדת הטעינה, ואפילו מרחק של 10 סנטימטרים מהעמדה כבר מוריד את רמות הקרינה לרמות בטוחות.

לתיאום התקנה:

לתיאום התקנה: