האם צריך אישור של ועד בית להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

מהפכת הרכב החשמלי עלולה לגרום למתחים בבתים משותפים, בעקבות התנגדויות של השכנים ושל הוועד. בואו להכיר את הפתרון של אלקטרופארק לבתים משותפים
תוכן עניינים

לתיאום התקנה:

שוק הרכב הישראלי עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. חברות מכוניות חשמליות חדשות נכנסות אחת אחרי השנייה לארץ והישראלים נוהרים לרכוש אותן.

באופן טבעי המצב הזה יצר בעיות רבות בכל מה שנוגע להתקנת עמדות הטעינה החשמליות בבתים משותפים.

עקב אופי המחיה בבתים כאלה, וועד הבית של הדירה התערב במקרים רבים בסוגיות מסוג זה. המאמר הבא יסקור את הבעיות והגדרת החוק בנושא זה.

בעיות שעלולות להופיע

בהרבה מהמקרים, וועד הבית של הדירה לקח חלק בדיון בנושא זה ודרש אישור שלו להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי. ישנן מספר בעיות שעלולות להיות בעלות השפעה על השכנים של אותו בעל רכב שמעוניין לעשות זאת, ולכן התבקש האישור הזה מצידו. להלן כמה מהבעיות הללו.

ביטוח

ביטוח הוא תמיד נושא רגיש ביותר בכל מה שקשור לפעילות משותפת של דיירי בניין. עמדות הטעינה האלה נתפסות בתור משהו שעלול להוות סכנה לכלל הדיירים, מלבד בעל העמדה.

התקן חשמלי תמיד מלווה בסכנה של קצר או של שריפה שעלולים לסכן את שאר הבניין. באופן רגיל מקרים כאלה מכוסים על ידי תשלום משותף לחברות הביטוח מצד וועד הבית שמכסה את כלל הדיירים.

במקרה של עמדת טעינה מדובר בהרבה מקרים בבעל רכב יחיד שרק הוא משתמש בו. על כן, עולות לרוב דרישות מצד וועד הבית שהתשלום על ביטוח העמדות יתבצע על ידי בעל הרכב בלבד, ולא על ידי וועד הבית.

סוג השקע

ישנם שני סוגים של חיבורים שיכולים לאפשר הקמת עמדות הטענה לרכב בבניין משותף: חיבור פרטי וחיבור משותף.

חיבור פרטי מדבר על חיבור של העמדה אך ורק לרשת החשמל של בעל הדירה שהתקין את העמדה. במקרה זה כל צריכת חשמל שתתרחש תהיה על חשבונו בלבד.

האפשרות הנוספת היא חיבור לרשת החשמל המשותפת של הבניין. מדובר ברשת הכללית של כלל דיירי הבניין שמשמשת את כולם. לעתים קרובות אין מנוס מחיבור העמדה לשקע כזה מכיוון שהתשתית של הבניין לא מאפשרת חיבור ישיר לרשת של בעל הרכב.

מצב זה יוצר חיכוכים תדירים בין הגורמים השונים והוא באופן טבעי מקור להליכים משפטיים בנושא. זאת מכיוון שלתפיסת הדיירים העלות של טעינת הרכב לא אמורה ליפול על גבם, אלא רק על גבו של בעל הרכב.

במקרים כאלה, אנחנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר כדי לשמוע על הפיתרון שלנו לעמדות טעינה מנוהלות.

עומס על קו החשמל

בעיה נוספת שעלולה להיווצר בהתקנת עמדה חשמלית היא העומס על קו החשמל הכללי. מעבר לסוגיית המחיר, צריכת החשמל הנוספת שמגיעה עם העמדה עלולה לערער את יציבות רשת החשמל הכללית של הבניין.

עומס על הקו עלול לגרום לניתוקים ולהפסקות חשמל גם בימי החורף עקב שימוש רב באמצעי חימום, וגם בימי הקיץ עקב שימוש רב באמצעי קירור.

הוספת העמדה עלולה להחמיר את התופעות האלה ולהעמיס על חברת החשמל שגם ככה מתמודדת עם בעיות רבות בתשתית באופן יום – יומי. החששות האלה גרמו לוועדי הבית לפעול בנושא ולדרוש אישורים מיוחדים מטעמו כדי למנוע את התופעה.

הפתרונות המתקדמים שלנו, של הקמת תשתיות של עמדות טעינה מנוהלות בבתים משותפים, תסייע בניהול החשמל ותמנע בעיות אספקה.

סוג הקרקע

מאחר ומדובר בבניין משותף, באופן טבעי המרחב המשותף הוא לעתים מוגבל גם ככה. לכן יש חשיבות רבה למי הבעלים של אותה קרקע שמיועדת להפוך לעמדת טעינה.

במקרים רבים הקרקע המוצעת היא קרקע שהיא אך ורק בבעלותו של בעל הרכב ולא של אף אחד אחר. מצב זה מקטין את מידת הסיבוכיות שכן לכל בעלים חוקיים של קרקע יש את הזכות לעשות בה כרצונו.

אך יחד עם זאת לפעמים אין אפשרות להקים את העמדה בקרקע הפרטית ואין מנוס מלהקים אותה בקרקע משותפת ששייכת לבניין. בעקבות זאת וועדי הבית לרוב דורשים אישורים מיוחדים מצידם כדל לאפשר את הקמת העמדה.

הגדרת החוק

נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים מציין באופן מפורש מתי יש צורך באישורים של וועדי בית להתקנת עמדות ההטענה החשמליות. הוא מפרט מספר מצבים ומקרים שבהם יש או אין צורך באישור, ואת התנאים הנדרשים בשביל לעשות זאת.

כאשר מדובר בעמדה שמחוברת לארון החשמל של הדייר עצמו, אין דרישה חוקית לבקשת רשות מצד וועד הבית של הבניין. יחד עם זאת, צריכים להתקיים מספר תנאים בשביל שזה יקרה.

אלה כוללים הודעה לוועד הבית לפחות 15 יום לפני ההתקנה, התקנת העמדה כך שחזות הבניין לא תיפגע, ביצוע ההתקנה על ידי חשמלאי מוסמך, ודרישה שההתקנה לא תפגע ברכוש המשותף.

כאשר עמדת הטעינה מחוברת למערכת החשמל של הבניין והחנייה היא בבעלות פרטית מוסדרת בטאבו, יש צורך באישור וועד הבית. אחרי בקשת ההיתר הוועד נדרש להגיב על אופי ההתקנה ומאפייניה.

דיירי הבית רשאים לערער תוך 30 יום מקבלת החלטת וועד הבית. אלטרנטיבה לכך היא התקנת עמדה מנטרת או התקנת עמדה עם מונה נפרד.

במקרה והעמדה לא נמצאת בחנייה שרשומה בטאבו, יש צורך באישור של וועד בית להתקנת העמדה. לפני ההתקנה יש לוודא שהעמדה לא תגרום לחריגה מההספק החשמלי של הבניין. וועד הבית יקבע את מודל התשלום עבור הטעינה, שכן היא משותפת לכל הבניין ואיננה פרטית.

התקנת עמדות מקצועית

כפי שראינו ישנם הרבה היבטים שצריך לשים לב אליהם כשמתקינים עמדות הטענה לרכב חשמלי בבניין משותף. חשוב מאוד לוודא שהתהליך מתבצע כראוי כדי להימנע מריבים עם השכנים.

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי – ElectroPark היא חברה שמתמחה בדיוק בהתקנות מסוג זה. עם שירות מהיר ומקצועי ואנשי צוות בעלי ניסיון רב, תהליך התקנת עמדת ההטענה איתם יהיה חלק ומהיר. שירותיהם מבטיחים תהליך שלא רק יהיה קל ופשוט, אלא גם חסכוני בכסף לעומת דרכים אחרות לביצוע של ההתקנה.

לתיאום התקנה:

לתיאום התקנה: