טעינת רכב חשמלי בבית משותף: כך תעשו זאת בלי לגרום לסכסוך שכנים

טעינת רכב חשמלי בבית משותף עלולה להיות נקודה רגישה ולגרום לסכסוך שכנים. המאמר הזה יעזור לך להקדים תרופה למכה ולמנוע סכסוכים מיותרים
תוכן עניינים

לתיאום התקנה:

טעינת רכב חשמלי בבית משותף מעלה מספר נקודות שעלולות לגרום לחיכוך ואף לסכסוך עם השכנים. זו הסיבה שלפני התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף מומלץ להתייעץ עם המומחים של ElectroPark.

כל הנושא של רכבים חשמליים הוא חדש יחסית, והתחום של התקנת עמדות טעינה בחניוני בתים הוא חדש עוד יותר. התחום הזה מעלה סימני שאלה בנוגע לשימוש סביר ברכוש המשותף ולכן מומלץ לפעול בשקיפות מלאה מול נציגות הבניין ולהסדיר את הנושא מראש.

חשוב לדעת כי המדינה והמחוקק שואפים להקל על בעלי רכבים חשמליים שמבקשים להתקין עמדת טעינה בחניה של רכבם. למרות זאת, עדיין מדובר בתחום חדש יחסית שעשוי לעורר התנגדות בקרב השכנים.

עמדת המדינה בנושא טעינת רכב חשמלי בבית משותף

אין ספק כי המדינה מבינה את החשיבות של רכבים חשמליים. פחות זיהום שגורם למחלות ולמוות, פחות פקקים (בזכות העובדה שניתן להטעין את הרכב בחנית הבית ולא צריך לנסוע לתחנת דלק) ופחות תלות בנפט.

בתחילת אוגוסט 2021 החליטה הממשלה כי המשרדים השונים יפעלו בהקדם על מנת לחוקק חוק שיאפשר לכל דייר בבית משותף להתקין עמדת טעינה בלי שיידרש לקבל את הסכמת שאר הדיירים בבניין.

על פי החלטת הממשלה, בתחילת 2022 צפוי להיכנס לתוקפו החוק שמאפשר זאת. החוק החדש ישנה את המצב הנתון כיום, לפיו יש צורך בהסכמת הדיירים או נציגות הבניין על מנת להתקין עמדת טעינה בבית משותף.

בנוסף, הממשלה צפויה לחייב קבלנים להתקין בבניינים חדשים תשתית בסיסית להתקנת עמדות טעינה.

המצב כיום

נכון לכתיבת שורות אלה, אין התייחסות מיוחדת בחוק הישראלי לנושא של טעינת רכב חשמלי בבית משותף. לכן, יש לבחון את חוק המקרקעין כדי להבין מה המצב המשפטי בתחום זה.

על פי החוק, כל בעל דירה רשאי לעשות שימוש רגיל ובאורח סביר ברכוש המשותף של הבניין. כאשר מדובר בשימוש שאינו רגיל, יש לקבל מראש את הסכמת כלל הדיירים.

עם השנים, התווספו לחוק זה כל מיני חריגים שאפשרו שימושים שונים ברכוש המשותף גם במקרים שבהם אין הסכמה של כל הדיירים. בין השאר, החריגים האלה כוללים התקנה של דוד שמש, התאמת המבנה לבעלי מוגבלויות וכיוצא בזה.

מכיוון שהתקנה של עמדות טעינה לרכבים חשמליים זה נושא שעלה על סדר היום רק לאחרונה, הוא עדיין לא נכנס רשמית לחוק.

לכן, יש לבחון את תקנון הבית המשותף כדי לראות אם הוא מתייחס להתקנת מתקנים קטנים או צנרת. לעתים, תקנון הבניין מאפשר לבצע התקנות כאלה עם הסכמה של רוב הדיירים בלי הצורך לקבל את הסכמת כל הדיירים כולם.

כמו כן, ישנה אפשרות לשנות את התקנון ולהוסיף לו התייחסות מפורשת לטעינת רכב חשמלי בבית משותף. ניתן לתקן תקנות שמאפשרות זאת בלי צורך באישור נוסף של הדיירים או באישור של וועד הבניין.

כדאי לדעת שלמרות שעדיין אין חוק מדינה שעוסק בנושא של טעינת רכב חשמלי בבית משותף, הרי שמערכת המשפט כבר דנה בנושא זה כמה וכמה פעמים – וישנם תקדימים שמיטיבים עם דיירים שמבקשים להתקין עמדות טעינה כאלה.

כך לדוגמא, דיון שנערך אצל המפקחת על רישום המקרקעין ברחובות הוביל לתקדים שבו אישרה המפקחת התקנה של עמדת טעינה על עמוד בחניון בניין.

בפסק הדין קבעה המפתחת כי מדובר בשימוש סביר ברכוש המשותף. היא אף הגדילה והדגישה את הצורך בהתקנה של עמדות טעינה כאלה.

אנחנו ב-ElectroPark מזמינים אותך ליצור עמנו קשר ולקבל סיוע בכל שלבי ההתקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף.

המתקינים שלנו נהנים מניסיון רב בתחום, ואין חניה, חניון או בניין שהם לא ראו. הניסיון והמקצועיות שלנו הם הביטחון והשקט הנפשי שלך.

למידע נוסף על נהלים ופרסומים רשמיים בתחום של טעינת רכבים חשמליים, לחצו כאן.

לתיאום התקנה:

לתיאום התקנה: